Projektre fel! Avagy mitől válhat versenyképessé egy fiatal ma a munkaerőpiacon?

Mi teheti a diákokat versenyképes munkaerővé a 21. században? Hol lehet a vállalati önkéntesség helye a  magyar oktatási rendszerben? Ezekre a kérdésekre keresték a választ a résztvevők a United Way Magyarország szeptember 11-én tartott workshopján.

_MG_1619_cikkbeA vállalatok kapcsolódása kulcsfontosságú a versenyképes oktatási rendszer megteremtéséhez, ugyanis egyes készségek elsajátításához a nagyvállalatokon belüli szakemberek rendelkeznek mélyebb ismeretekkel és gyakorlati tapasztalattal, amelyek tökéletesen kiegészíthetik a fiatalok iskolában megszerzett komoly lexikális tudását és hozzájárulhatnak ahhoz, hogy sikeres, független és önfenntartó felnőtté válhassanak.

Ezt az igényt felismerve hívta életre a United Way Magyarország a „Vállalati önkéntesekkel a 21. századi oktatásért” című workshopját, elősegítve az oktatásért tenni akaró vállalati önkéntesek valamint az oktatás terén mutatkozó társadalmi szükségletek egymásra találását és összekapcsolódását. A tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy, ha a vállalatok támogatni akarnak egy jó ügyet, ma már egyre gyakrabban és változatosabban adnak alkalmat dolgozóiknak az önkéntességre is, amiben óriási jövőbeli potenciál rejlik. Nagyon sokat lehet tanulni egyben a diákoktól is, hiszen 1-1 projektmunka során új szemléletmódot visznek be a vállalatok életébe.

A rendezvény házigazdája, a GE Magyarország maga is elkötelezett a vállalati önkéntesség ösztönzése mellett, az ENSZ által is támogatott IMPACT 2030 kezdeményezés stratégiai partnereként.

„A vállalati önkéntesség, a tudásalapú pro bono munka a GE fő értékeinek részét képezi. Hiszünk a tudásmegosztásban, és abban is, hogy az olyan nagyvállalatok, mint a GE, egymást kiegészítve jelentős mértékben képesek hozzájárulni a civil szervezetek, oktatási intézmények munkájához a különféle területeken.  Számos oktatási intézménnyel, egyetemmel és középiskolával működünk együtt. Önkénteseink olyan rendkívüli programokat indítanak és támogatnak, amelyek a következő generációnak segíthetnek abban, hogy többet tudjanak meg a digitális és az ipari technológiákról, illetve a jövő munkahelyeiről ” tudhattuk meg Joerg Bauer-től , a GE Magyarország elnökétől.

Szigeti Ádám az Óbudai Egyetem kancellárja segítségével pedig egy érdekes tanulmányt ismerhettünk meg, amit az Ernst & Young készített. A kutatásból az derült ki, hogy az első tanévben megszerzett tudás 50%-a elévül a harmadik év végére. Amely azt a szemléletmód változást is magában hordozza, hogy a technológiai tudásról a hangsúly egyre inkább áthelyeződik a kompetenciákon alapuló képességekre azaz, hogy ezt a tudást folyamatosan meg tudják –e újítani. „Véleményem szerint a három legfontosabb kompetencia, amit ma a munkáltatók elsődlegesen keresnek egy fiatalban: a kritikai gondolkodás, azaz hogy meg tudjon kérdőjelezni különböző dolgokat, a problémamegoldó képesség, és a kommunikációs képesség. E három képesség ötvözésével válhatnak igazán versenyképessé a diákok a munkaerőpiacon.”

_MG_1865_cikkbe

A United Way Magyarország ügyvezető igazgatója, Adriány Kincső elmondta: „A United Way Magyarország elkötelezett az oktatás ügye mellett, sokféleképpen segítjük hozzá a gyerekeket és a fiatalokat – különös tekintettel a szociálisan hátrányos helyzetűeket – ahhoz, hogy minél jobb esélyekkel indulhassanak majd a jövőbeni munkaerőpiacon. A nemzetközi tapasztalataink azt mutatják, hogy a vállalati önkéntesek nagyon sokféleképpen tudják segíteni a diákokat a 21. századi készségek megszerzésében, Magyarországon ugyanakkor azt látjuk, hogy az ideálisnál nehézkesebben megy az önkéntesek tudásának becsatornázása. Ez a mai nap a tudástranszfer mellett arról is szólt, hogy ezt a folyamatot elősegítsük. A vállalati önkéntességben rejlő tudás hatalmas potenciált rejteget mindannyiunk számára és csak rajtunk múlik, hogy mennyit tudunk belőle az oktatás javára fordítani.”