Papírszínház három felvonásban

Lencse Mátéval, a Toldi Tanoda szakmai vezetőjével beszélgettünk a sikeresen megvalósult projektről, tapasztalatokról és az előttük álló kihívásokról.

„Oktatással a jövőért” pályázatunk egyik nyerteseként támogattuk az Igazgyöngy Alapítvány Papírszínház projektjét, hogy a Toldi Tanodába járó 5-10 éves gyermekek a közös meseírás és illusztrálás során, játékosan jussanak közelebb az értő olvasáshoz.

Hogyan alakult a Papírszínház projekt sorsa végül, a Covid-19 vészhelyzet árnyékában?

A járványhelyzet miatt 2020. tavasszal újra kellett tervezni a projektet, ami hozzásegített minket ahhoz, hogy sikeresen be tudjuk fejezni. Az volt a célunk a Papírszínházzal, hogy egy olyan eszközt használjanak a résztvevő gyerekek és felnőttek, ami kreatív tevékenységgel segíti elő a szövegalkotást. Saját maguk által összeállított szöveget kellett illusztrálni és előadni, ezáltal többszörösen értelmezték a írásukat. Menet közben megtapaszthatták, hogy ez egy olyan folyamat, amiben jól is érzik magukat. Terv szerint március második hetében fejeztük volna be az alsósok és felsősök meséjét, illetve kezdtük volna el a szülőkkel a harmadik Toldi mese írását.

A járványhelyzetben is igyekeztünk biztonságos körülményeket biztosítani a gyerekeknek. Fokozatosan kezdtünk átköltözni az online térbe, alkalmazkodtunk a megváltozott helyzethez. A nagyobbakkal és kisebbekkel is sikerült a már közösen megalkotott mese-darabkákat egy-egy csoportos-videós foglalkozás keretén belül összeállítani.

A kicsikkel szituációs színjátékkal, a megálmodott szereplők bőrébe bújva, párbeszéd improvizációval, online párbeszéd írással fontuk össze a meseelemeket. A nagyobbakkal már komolyabb, többkezes technikával közös google dokumentumban tanulmányoztuk az előzőleg megírt szövegrészleteket, majd – mint egy puzzle-t – összeollóztuk a történetet. A felnőttekkel való meseírás teljes egészében online történt, több csoportos foglalkozáson keresztül, végig kitartó izgalommal, odaadással. Ennek köszönhetően két történetet is megírtunk velük, igazi varázsmese kerekedett telis-tele ismert motívumokkal, lényekkel és fordulatokkal.

A második alkotói fázisban, a nyári táborok során készült el a mesék illusztrálása, a művészeti iskola pedagógusainak vezetésével. Mindhárom csoport önfeledten és jó hangulatban alkotott: elsőként a bábokkal foglalkoztunk, majd háttereket rajzoltunk, színeztünk közösen, illetve elkészültek a kiegészítő elemek is.

A kicsikkel a Toldi óvodában debütáltunk, a hálás közönség pedig hatalmas tapslavinával köszönte meg a színpadi jelenlétünket. A felsősökkel a második nyári táborban szerepeltünk: a bábozást megfűszereztük egy kisfilmmel, amit a kultúrházban teltházas premierben adtunk elő. A felnőttek által írt mese szintén megfilmesítésre került az első őszi hetekben. Sajnos a járványhelyzet alakulása miatt ezt már csak felvételként kaphatták meg a résztvevők.

A Papírszínház-projekt legnagyobb szépsége, hogy forgásban minden családhoz eljut mindhárom mese, az összes háttérrel és bábbal, keretekkel együtt, hogy otthon, kötetlenül, szabad játékra is használhassák a családok – ez által mennek tovább a mesék.

A hétköznapok feladatai is igen megterhelőek a pandémia időszakában. Hogyan érintette ez a Toldi Tanodát? Milyen tapasztalatokkal kezdődött a tanév 2020. őszén?

Mint minden civil segítő szervezetet, bennünket is felkészületlenül ért a krízishelyzet. Szerencsére több motorja is van a csapatnak, folyamatosan támogattuk és támogatjuk egymást ebben a példa nélküli erőfeszítéseket igénylő helyzetben.

A tavaszi időszakot sajnos a digitális oktatásra való felkészületlenség, a digitális oktatáshoz szükséges kompetenciák és támogatás hiánya jellemezte. Sikerült a hátrányos helyzetű gyermekek többségéhez eszközöket juttatni, azonban ennek ellenére a teljes fejlesztési folyamatokat nem tudtuk véghez vinni. Szerencsére a nyári táborokban viszontlátás öröme valamennyire feledtetni tudta a tavaszi viszontagságokat.

Eszközeink vannak, de nem tudunk felkészülni a váratlan, kiszámíthatatlan helyzetre az új tanévben. Az eddigi célokat felül kell vizsgálni, új célokat kell találni az őszi szituációhoz adaptálva, amit a digitális platformon meg tudunk valósítani, ha szükséges.

Az nem kérdés finanszírozási és humán erőforrás szempontjából számunkra, hogy működni fogunk; inkább az a kérdés, hogy 2021 szeptemberében, ha visszakerülünk a normális oktatási rendszerbe, mit fogunk tapasztalni. Sok gyermek szenved most olyan károkat, amiket az oktatási rendszer nem képes kompenzálni. A legnehezebb helyzetben az intézmény-váltók vannak: például aki oviból az iskolába megy, vagy akik most lesznek felsősök, de az alsós fejlesztéseket nem tudták befejezni.

A tantermi oktatásról váltás a digitális oktatásra, vagy vissza, az teljesen átláthatatlanná teszi a rendszert. A gyerekek és pedagógusok is igénylik az együttlétet és visszarázódást. Kiszámíthatatlan, hogy mit hoz a holnap, mire készüljünk. Ebben a bizonytalanságban nagyon nehéz igazi pedagógiai munkát végezni. A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekeket ez a kétes szituáció hatványozottan érinti.

Azt láttuk, hogy a teljesen digitális oktatás nem az erősségünk, és bár az elmúlt hónapokban sokat foglalkoztunk a dologgal, a gyerekek digitális kompetenciáját és eszközhasználatát is igyekszünk fejleszteni, a lehető legtovább szeretnénk megtartani a kontakt alkalmakat. Fogalmunk sincs, hogy ez a lehető legtovább kábé mit jelent, így hétről-hétre dolgozunk.

Kiknek, hány érintettnek tudtok segíteni a programokon keresztül?

Told egy 300 lelket számláló zsáktelepülés. Normál körülmények között heti, kétheti rendszerességgel 70-80 fő látogatja különböző programjainkat, rajtuk keresztül a résztvevők családtagjaihoz is eljutunk. Ezáltal jelentős hatást tudunk elérni a teljes közösségben.

Baba-mama klubunkat a szülők látogatják, akik 0-3 éves korú gyermekeikkel együtt érkeznek. Az Ovis Klubban kis- és nagycsoportos óvodások számára iskolaelőkészítő programunk van. A klasszikus tanoda a 6-18 éves korú gyermekek számára van nyitva, illetve a tanodás szülőknek szülői klubot rendszeresen tartunk a gyerekeket érintő témákról.